Wednesday 24 September 2008

Ingrid Larssen -Mer synlig som kunster i utkanten

Copyloa, Oluf Björk Bragadóttir


- Jeg har fått sjanser her i Vesterålen som jeg ikke ville fått om jeg hadde blitt boende i Oslo.
Det sier Ingrid Larssen fra bygda Hadsel i Hadsel kommune, til NRK Nordland.
Hun sikter da blant annet til de prosjektene som Vesterålen Regionråd har stått bak.
-For meg betyr det dessuten at jeg får konsentrert meg bedre. Det er ikke så mye som forstyrrer på samme måten som i en by, sier hun.

Akkurat nå er hun aktuell som utstiller på ei norsk-islandsk utstilling, ”Kalde Kyster – Varme Strømmer” eller ”Kardar Strendur – Heitir Straumar”, også det et regi av et vesterålsprosjekt, i samarbeid med Øst-Island Kulturråd.

Prosjektet har blant annet ført Ingrid Larssen på arbeidstur til Island, med sin helt spesielle kunst.
Ingrid lager smykker av silke, ull og ferskvannsperler for hals og skuldre, i en teknikk som går tilbake til barokken.
Smykke som vises…
-Du er ikke usynlig med mine smykker på deg, sier hun.

HØR på NRK1 Nordland: - Utkantkunstnere har det best

Ifølge programmet til den norsk-islandske utstillingen i Galleri Apoteket, som senere skal vises i andre gallerier, heter det at utstillingen ”er et signal om at sentrum for kunsten like gjerne kan være Stokmarknes (…) som i såkalte ”sentrale strøk”.

Utstillingen starter i Galleri Apotheket på Stokmarknes fredag 12. september kl 19 og skal videre til Galleri Hildreland i Bø i oktober. Så reiser utstillingen over havet til Øst-Island hvor den blant annet skal vises i Egilsstadir i 2009

Kunstnerne som stiller ut er Ólöf Björk Bragadóttir, Agnieszka Sosnowska, Ingrid Larssen, Ove Aalo, Kristin Scheving, Svandís Egilsdóttir, Aino Grib, Ingunn Reinsnes, Íris Lind Sævarsdóttir, Myriam Borst, Oili Puolitavial og Siv Johansen.
_______________________________________________________

ArtNews • nettavis med nyheter fra norsk og internasjonal kunst.
epostadresse • post(at)myartspace.no
Ansvarlig redaktør : • Geirr Tangstad-Holdal